Spelreklamen har ökat kraftigt

Reklam på TV, internet, i radio och på andra platser fullkomligt svämmar över och det lovas om gratisspel, bonusar och större chanser att ta hem storkovan. Detta är något som konsumentverket är kritiskt mot. Samtidigt satsar utländska spelbolag miljarder på reklam i Sverige.

Spelbolagen blir allt fler och i samma takt växer också rymden för deras reklam. Idag syns reklam om spel lite överallt, vilket varken är bra för spelmissbruk eller har gynnat de som spelar på en sund nivå och vill hitta seriösa nya casinon.

Aktiv positionering

Spelbolagen har allt mer aktivt positionerat sig i TV-reklamen, och det är främst de utlandsbaserade spelbolagen som tar allt mer plats. Det finns en begränsad möjlighet för dessa bolag att marknadsföra sig, speciellt eftersom det enligt lagen är förbjudet för dessa bolag att marknadsföra sig i Sverige. Men de har lyckats komma runt knutar ändå, och i Kanal 5 och TV3 vilka sänder från utlandet har de lyckats ta ett steg runt lagen, skriver Svenska Dagbladet i en artikel. Detta har svenska myndigheter svårt att påverka. Däremot hävdar Konsumentverket att det i många fall skulle kunna klassas som en vilseledande och mycket aggressiv typ av reklam, och de är kritiska mot denna typ av upphaussade marknadsföring som skriker ut lovord om vinster och bonusar.

Satsas miljarder

Det märks verkligen att dessa bolag satsar mycket pengar på reklam i Sverige. Aftonbladet skriver att utlandsbaserade spelbolag satsar hela 2,3 miljarder kronor på reklam i Sverige per år. Samtidigt ökar spelproblemen, inte minst bland kvinnor som tidigare knappt synts till i statistiken. För att kunna hålla nivåer av sunt spelande måste reklamen dras ned i aggressivitet och det måste hittas ett sätt för hur man kan minska den stora mängd reklam som når oss idag.

Man kan ju undra om denne något överförfriskade herre varit en av dem som fallit för ökad reklam om bonusar och vinster och i hans fall gick det i alla fall bra. Men man ska komma ihåg att det inte går så bra för alla som spelar.